Gå til hoved indhold

Rådgivning og sparring

Ældretilsynet hjælper plejeenheder og leverandører af helhedspleje med at sikre kvaliteten i helhedsplejen og tilbyder derfor rådgivning og sparring.

Plejeenheder og leverandører kan selv rette henvendelse til Ældretilsynet, hvis de ønsker rådgivning og sparring. 

Ældretilsynet kan også på eget initiativ vurdere, at de vil tilbyde rådgivning, sparring eller tilsyn til en plejeenhed eller leverandør. Denne vurdering kan bl.a. være baseret på informationer fra ældre eller pårørende, der har kontaktet Ældretilsynet. 

Hvem kan få rådgivning og sparring?

Alle plejeenheder og leverandører af helhedspleje, der er registret i plejeoversigten, kan modtage rådgivning, sparring eller tilsyn fra Ældretilsynet.
 
Rådgivning, sparring eller tilsyn tilbydes udelukkende til hele plejeenheder.


Hvordan foregår Ældretilsynets rådgivning og sparring?

Ældretilsynet støtter plejeenheder og leverandører i at sikre plejeenhedernes og leverandørernes egen kvalitet gennem læringsorienteret dialog.
 
Læring er en forudsætning for, at kvaliteten i helhedsplejen udvikler sig positivt i en hverdag præget af kompleksitet og daglige prioriteringer. Ældretilsynet arbejder derfor lærings- og dialogorienteret i forbindelse med rådgivning og sparring før, under og efter et tilsyn. 

Formålet med den læringsorienterede tilgang er, at plejeenhederne og leverandørerne selv sikrer kvalitet i helhedsplejen. En af Ældretilsynets opgaver er derfor at identificere eventuelle behov for kvalitetsudvikling, og herefter, via dialog, lade medarbejdere og ledere selv formulere mulige løsninger, som kan styrke kvaliteten i helhedsplejen. Ældretilsynet kommer altså ikke med løsninger til plejeenheder eller leverandører, men understøtter deres egen kvalitetsudvikling.
 

Hvad kan I få rådgivning og sparring om?

Ældretilsynet tilbyder rådgivning og sparring om: 

  • kvalitetssikring af pleje
  • de ældres selvbestemmelse
  • tilliden til medarbejderne og den borgernære ledelse
  • inddragelsen af de pårørende
  • lokale fællesskaber og civilsamfundet

Rådgivning og sparring kan være specifikt rettet mod ét bestemt forhold, som I gerne vil styrke, eller det kan være rettet bredere mod den samlede kvalitet, I leverer.