Gå til hoved indhold

Tilsyn

Ældretilsynet fører tilsyn med helhedsplejen, der gives i medfør af ældreloven.

Alle plejeenheder og leverandører af helhedspleje skal inden for en periode på fem år have minimum et fysisk tilsynsbesøg fra Ældretilsynet. 

Et tilsynsbesøg vil som udgangspunkt være anmeldt på forhånd, men Ældretilsynet kan også aflægge uanmeldte tilsynsbesøg.

Neden for kan I læse mere om de forskellige typer af tilsyn og hvordan de foregår i praksis. 

Om tilsyn

Typer af tilsyn 

Risikobaseret tilsyn

Hvert år udvælger Ældretilsynet en række plejeenheder og leverandører til risikobaseret tilsyn, og disse tilsyn er derved planlagt ved årets begyndelse.

På nuværende tidspunkt sker udvælgelsen til risikobaseret tilsyn på baggrund af stikprøveudvælgelse og Ældretilsynets egen viden om plejeenhederne og leverandørerne. Det kan fx være tidligere tilsynsrapporter eller fra orienteringer fra andre myndigheder.

På sigt skal udvælgelsen ske med afsæt i en fælles risikomodel, som alle tre Ældretilsyn anvender. Risikomodellen skal udvikles over tid blandt andet ud fra tilgængelige og relevante data fra Plejeoversigten.

Reaktivt tilsyn 

Ældretilsynet kan vælge af gennemføre et reaktivt tilsyn, hvis der opstår en konkret bekymring i forhold til en plejeenhed eller en leverandør. Det kan fx være på baggrund af en henvendelse til Ældrelinjen. 

Udvælgelsen til reaktive tilsyn planlægges løbende henover året efter en konkret vurdering

Samtilsyn

Ældretilsynet, Styrelsen for patientsikkerheds sundhedsfaglige tilsyn og Arbejdstilsynet skal gennemføre tilsyn sammen, hvis minimum to af tilsynsmyndighederne har udvalgt en plejeenhed til tilsyn. 

Følgende enheder kan få et samtilsyn:

  • Plejehjem m.v., jf. § 47 i ældreloven
  • Lokalplejehjem jf. lov om friplejehjem
  • Plejeboligbebyggelser, jf. lov om almene boliger m.v.
  • Plejeboligbebyggelser, jf. lov om boliger for ældre og personer med handicap.
  • Friplejeboligbebyggelser, jf. lov om friplejeboliger. 

Forløbet for samtilsyn
 
Én gang årligt udtager hhv. Ældretilsynet, Det sundhedsfaglige tilsyn og Arbejdstilsynet en række plejeenheder til tilsyn i det kommende kalenderår. Er en plejeenhed blevet udtrukket til tilsyn af flere tilsynsmyndigheder, vil de få et samtilsyn.

I tilfælde af, at der skal gennemføreres et samtilsyn vil Ældretilsynet udpege en tovholder blandt tilsynsmyndighederne. Tovholderen sender et varslingsbrev om tilsynet til plejeenheden to-tre uger før tilsynet. I varslingsbrevet vil der være informationer om: hvilke tilsynsmyndigheder der deltager, den forventede dagsorden, kontaktinformation på tovholderen og eventuelt anden relevant information.

Plejeenhedernes ledelse har mulighed for at kontakte tovholderen, hvis der er spørgsmål i forbindelse med et samtilsyn.

Du kan læs mere om forløbet i Håndbogen om det tværkommunale ældretilsyn til praksis [evt. link]

Oplever en plejeenhed at få modsatrettede tilbagemeldinger efter et samtilsyn kan ledelsen kontakte Ældretilsynet. 

Når I er blevet udtaget til tilsyn

Når I er blevet udtaget til tilsyn, vil I modtage en mail fra Ældretilsynet. 

Mailen bliver sendt med mindst to ugers varsel ved varslet tilsyn til den mailadresse, der er opgivet på plejeoversigten. 

Mailen vil indeholde oplysninger om, hvornår Ældretilsynet kommer på besøg, hvilken tilsynsform, der er tale om samt kontaktoplysninger, som kan anvendes, hvis I har spørgsmål til tilsynet. 

Ved selve tilsynet skal der, som udgangspunkt, være mulighed for at mødes uforstyrret med ledelsen og medarbejderne. Der skal i plejeenheden/hos leverandøren være aftalt mulighed for at gennemføre dialog og observation sammen med borgere. 

Hvad kigger vi på ved tilsynet?

Når I er blevet udvalgt til et tilsyn, vil Ældretilsynet i en læringsorienteret dialog med jer vurdere jeres kvalitet i helhedsplejen ud fra det der kaldes vurderingskonceptet.

Vurderingskonceptet er inddelt i tre temaer: 

  1. Den ældres selvbestemmelse
  2. Tillid til medarbejderne og den borgernære ledelse
  3. Et tæt samspil med pårørende, lokale fællesskaber og civilsamfund 

Formålet med vurderingen er at understøtte god kvalitet i helhedsplejen. Under hvert tema er der en række markører, som Ældretilsynet skal vurdere opfyldt, ikke opfyldt eller ikke aktuel. 

Hvis vi i den læringsorienterede dialog om vurderingen finder, at der er områder, hvor Ældretilsynet kan bistå jer med rådgivning og sparring, kan vi sammen vurdere, hvordan dette eventuelt kan gennemføres.  

Med afsæt i vurderingskonceptet laver Ældretilsynet en samlet vurdering af, om plejeenheden/leverdøren har: 

  • God kvalitet
  • Bekymrende kvalitet
  • Kritisk kvalitet

Uanset vurderingen får plejeenheden/leverandøren både en mundtlig og en skriftlig tilbagemelding, hvor der vil være fokus på, hvordan enheden eventuelt kan udvikle sig.

Som en del af vurderingen kan Ældretilsynet også give forslag til et forbedringspotentiale, som enheden kan vælge at arbejde videre med. 

Hvis kvaliteten i helhedsplejen vurderes som bekymrende eller kritisk, kan Ældretilsynet give påbud eller forbud.

Læs mere om Ældretilsynets vurderingskoncept (Ældretilsynsbekendtgørelsen)

Efter tilsynsbesøget

Efter tilsynet vil I modtage en skriftlig tilbagemelding med en høringsfase på 14 dage, hvor I kan påpege konkrete fejl.  

Den endelige tilbagemelding sendes efter endt partshøring til plejeenheden. Ældretilsynet lægger tilbagemeldingen på plejeoversigten.

Sanktioner ved utilstrækkelig kvalitet

Vurderer Ældretilsynet at en plejeenhed eller leverandør ikke har tilstrækkelig kvalitet i forhold til det vurderingskoncept, som Ældretilsynet skal anvende, så har Ældretilsynet forskellige sanktionsmuligheder: 

  • Påbud om inden for en fastsat frist at sikre kvalitet i helhedsplejen inden for et eller flere temaer i vurderingskonceptet.
  • Påbud om at modtage rådgivning og sparring fra Ældretilsynet.
  • Forbud mod indflytning af nye beboere for en bestemt periode på plejehjem.
  • Forbud mod indtag af nye borgere for en bestemt periode ved hjemmepleje leverandører. 

Får man som plejeenhed eller leverandør en sanktion fra Ældretilsynet, er man forpligtet til at efterleve den.