Risikobaseret tilsyn
Hvert år udvælger Ældretilsynet en række plejeenheder og leverandører til risikobaseret tilsyn, og disse tilsyn er derved planlagt ved årets begyndelse.
På nuværende tidspunkt sker udvælgelsen til risikobaseret tilsyn på baggrund af stikprøveudvælgelse og Ældretilsynets egen viden om plejeenhederne og leverandørerne. Det kan fx være tidligere tilsynsrapporter eller fra orienteringer fra andre myndigheder.
På sigt skal udvælgelsen ske med afsæt i en fælles risikomodel, som alle tre Ældretilsyn anvender. Risikomodellen skal udvikles over tid blandt andet ud fra tilgængelige og relevante data fra Plejeoversigten.
Reaktivt tilsyn
Ældretilsynet kan vælge af gennemføre et reaktivt tilsyn, hvis der opstår en konkret bekymring i forhold til en plejeenhed eller en leverandør. Det kan fx være på baggrund af en henvendelse til Ældrelinjen.
Udvælgelsen til reaktive tilsyn planlægges løbende henover året efter en konkret vurdering
Samtilsyn
Ældretilsynet, Styrelsen for patientsikkerheds sundhedsfaglige tilsyn og Arbejdstilsynet skal gennemføre tilsyn sammen, hvis minimum to af tilsynsmyndighederne har udvalgt en plejeenhed til tilsyn.
Følgende enheder kan få et samtilsyn:
- Plejehjem m.v., jf. § 47 i ældreloven
- Lokalplejehjem jf. lov om friplejehjem
- Plejeboligbebyggelser, jf. lov om almene boliger m.v.
- Plejeboligbebyggelser, jf. lov om boliger for ældre og personer med handicap.
- Friplejeboligbebyggelser, jf. lov om friplejeboliger.
Forløbet for samtilsyn
Én gang årligt udtager hhv. Ældretilsynet, Det sundhedsfaglige tilsyn og Arbejdstilsynet en række plejeenheder til tilsyn i det kommende kalenderår. Er en plejeenhed blevet udtrukket til tilsyn af flere tilsynsmyndigheder, vil de få et samtilsyn.
I tilfælde af, at der skal gennemføreres et samtilsyn vil Ældretilsynet udpege en tovholder blandt tilsynsmyndighederne. Tovholderen sender et varslingsbrev om tilsynet til plejeenheden to-tre uger før tilsynet. I varslingsbrevet vil der være informationer om: hvilke tilsynsmyndigheder der deltager, den forventede dagsorden, kontaktinformation på tovholderen og eventuelt anden relevant information.
Plejeenhedernes ledelse har mulighed for at kontakte tovholderen, hvis der er spørgsmål i forbindelse med et samtilsyn.
Du kan læs mere om forløbet i Håndbogen om det tværkommunale ældretilsyn til praksis [evt. link]
Oplever en plejeenhed at få modsatrettede tilbagemeldinger efter et samtilsyn kan ledelsen kontakte Ældretilsynet.